11 nejdůležitějších vět šťastného vztahu

1. «Jsem tak rád, že jsem se s tebou oženil!»

Všichni potřebujeme znovu a znovu slyšet, že jsme milováni. Rozhodnutí vzít se je rozhodnutím na celý život a v tom životě na nás čekají mnohé změny. «Když od partnera slyšíme, že je s námi šťasten, je to jako by nám znovu dával manželský slib. Je to pro nás důkaz, že jsme milováni ještě silněji než na počátku společné cesty», říká profesorka sociologie a sexuologie na washingtonské univerzitě Pepper Schwartzová.



2. «Mám ti pomoct?»

Jak potřebná slova! Opakujte je častěji. Je tu však jedna maličkost. Ti, kdo jsou spolu déle než padesát let tvrdí, že je potřeba vyhnout se pokušení řešit veškeré partnerovy problémy za něj. Nevyvolá to vděčnost. Partner někdy prostě jen potřebuje, abyste ho vyslechli a projevili porozumění. «Jsem tu, abych tě podpořil» je věta mnohem vhodnější, než «Musíš udělat to a to», uvádí Karl Pillemer, profesor Cornellovy univerzity, autor mnoha knih o ekologii lidských vztahů, např. "Třicet lekcí lásky".

3. «Chci tě.»

Co může víc roznítit oheň mezi vámi dvěma, než tato vzrušující slova z dob, kdy všechno teprve začínalo? Znamenají, že i po mnoha letech jste pro partnera žádoucí. Zůstat pro partnera sexuálně přitažlivá bez ohledu na vnější změny je zejména pro ženy málem to nejdůležitější. «Ženě to připomíná, že je dosud stále živá», říká Celeste Hirschmannová, sexuální terapeutka a koučka rodinných vztahů.
4. «Co si o tom myslíš?»

Tahle prostá věta má velkou sílu. Zejména tehdy, probíráte-li nějaké důležité nebo citlivé téma. Připomeňte si ji a vyslovte ji častěji. Je to jako pozvání ke klidnému dialogu. Rodinná terapeutka Winifred Ralleyová k tomu poznamenává: «Tohle říci znamená mít na mysli doslova toto: «Zajímá mě tvůj názor a zajímáš mě ty. Tvůj názor je pro mě stejně důležitý, jako můj».
5. «Co bych si bez tebe počal/a?»

Když je vám smutno nebo myslíte na nějaké ne právě příjemné záležitosti, jsou tato partnerova slova jedním z nejcennějších darů, které nám společný život může poskytnout. Podle Iris Krasnowé, autorky bestselleru "Tajný život žen",«to znamená, že partner je tou silou, která vám pomáhá být v životě šťastný a zůstat sám sebou ».
6. «Odpusť mi, prosím tě»

Kdy jste od partnera naposled slyšeli tahle slova? A kdy jste mu je naposled sami řekli?
«Odpusť» se stalo velmi vzácným slovem. Lidé se dnes snaží, aby se v životě realizovali a získali od něj vše, co se dá. Navíc ve svém úsilí o dokonalost řada perfekcionistů přijímá s velkou nedůtklivostí i pouhou myšlenku na to, že se snad mohli dopustit chyby. «Šťastný svazek je svazkem dvou nedokonalých lidí, kteří vědí, že jsou nedokonalí a uznávají právo každého na omyl. Mýlíme se všichni», podotýká Kurt Smith, psychoterapeut zaměřující se na partnerské soužití zejména z pohledu mužů.

7. «Vypravuj mi to všechno podrobně…»

«Jestliže se partner právě vrátil z důležité akce nebo cesty, nepřerušujte ho a nechte ho vyprávět všechno podrobně. Neútočte na něj hned s všedními problémy a dotazy. Ukažte svůj upřímný zájem o to, co se vám chystá vypravovat - o tématu konference a referujících nebo o rybolovu a stanování. Nechte ho, aby to vyprávěl celé, vždyť každý má rád, když mu pozorně naslouchají", doporučuje Karl Pillemer.
8. «Jsi tak hezká!»
Tahle slova nikdy neomrzí. I když třeba mají skromnější podobu, například: "Líbí se mi na tobě tyhle šaty" nebo "Tahle barva ti moc sluší". «Během společně prožitých let se jeden o druhém dozvíte prakticky všechno, samozřejmě včetně toho, co vám sluší. Přesto však právě tahle věta by pokaždé znovu měla znít jako malý objev», myslí si Pepper Schwartzová.
9. «Neměl jsem pravdu. Mělas ji ty.»

Jedna z nejlepších vět, která může z mužských úst zaznít. Má nadhled a ušlechtilost. A dokáže vyřešit prakticky jakýkoli konflikt. Nicméně uslyšet ji od ženy není o nic méně krásné. Iris Krasnowá s úsměvem přiznává: «Říkám tahle slova dost často, a to i tehdy, když vím, že můj muž pravdu neměl a měla jsem ji já !»
10. «Líbíš se mi taková, jaká jsi.»

Často potkáváme lidi, kteří chtějí něco "vylepšit" na tom, co je i tak hezké. Chtějí vás nebo sebe udělat takovým člověkem, jakého chtějí vidět oni. Avšak pevné vztahy jsou založeny na přijetí. Sexuolog Daniel Hurel prohlašuje: «Teprve když svého partnera přijmete, pocítí svobodu a doslova rozkvétá».
11. «Dobře, zapomeneme na to. Už jsem ti to stejně odpustil.»

«Přicházívají ke mně na terapii dvojice, které si pamatují každé slovo toho druhého, všechno, co každý z nich kdy neudělal tak, jak měl. Jestliže citujete z podobného seznamu hříchů, nemůže být o odpuštění řeč», uvádí Kurt Smith. Odpustit jistě neznamená nic si nepamatovat. Znamená to, že nemáte potřebu znovu to připomínat. Sami si odpovězte na otázku "Proč?"

Komentáře

Top články

Vaše dotazy

Typy ženského orgasmu

Laktobacilóza